måndag 5 oktober 2015

Kopia från facebook - Hjalmar Gullbergs "Adjunkten undervisar"

Hjalmar Gullberg har legat sänkt under jord i ett halvt sekels tid, men hann under sin livstid skriva ihop lite läsbart material som han lämnade åt eftervärlden. "Ensamstående bildad herre" heter ett av de verk han författade, vilket är en tragikomisk diktsamling om adjunkt Örtstedt. Innevarande kalenderdatum har jag mellan turerna till tvättstugan låtit mina ögon vila sig mot de lättflytande versraderna samtidigt som skrattkonvulsionerna nästan tvingat mig att lägga av. I början till slutet av boken så dyker det upp något, som dels hejdar mitt gapskratt, och som lika gärna skulle kunna vara skrivet idag, i kölvattnet av alla Pride-parader, "hen" och det tredje könet som det gapas efter i vissa kretsar. Utan att göra politik av det hela eller framföra någon ståndpunkt så tar jag mig friheten att dela med mig av det jag fick nöjet att läsa under rubriken "Adjunkten undervisar". Illustration tecknad av göteborgaren Torvald "Salon" Gahlin, som för sin del trillade av pinn 2006. Trevlig läsning tillönskas den som vill:

Den Goethedikt jag anbefallt er
är inte bara skön men sann:
"Och dessa himmelska gestalter
ej känna kvinna eller man."

Om könens kamp vill jag ej tala,
om hur de hetsas mot varann,
men om en färgrik regnbågsskala,
spänd över kvinna, över man.

Dess mångfald speglar solens renhet;
men två är två, och ingen kan
på jorden skapa mångfald-enhet
av motsatsparet kvinna-man.

Så klyvt, så enkelt sönderrivet,
som i vår djurvärld det går an,
är alltså inte andelivet,
att där finns kvinna blott och man.

Och nu förstår ni diktarsynen:
poeten, vänd mot himlen, fann
som högsta väsen androgynen,
syntés (sic!) av kvinna och av man.

 

Inga kommentarer: