söndag 25 oktober 2015

Kopia från facebook - Ur Bertil Schütts "En skuggboxares memoarer"

"[...] till himlens salar anlände en kerub med dagens sensationer från jorden. Han spikade fast löpsedeln på det svarta korset och flaxade bort till den nyfikna änglaskaran.
- Här var det färska nyheter från jorden.
Änglaskaran skred fram till träkorset och läste på löpsedeln.
EN SKUGGBOXARES DÖD.
Slog ut sig själv." - Bertil Schütt - En skuggboxares memoarer.

För omväxlings skull så har jag nu skrivit upp bokcitatet Före mitt sedvanliga svammel som brukar föregå textstycket jag fastnat för. Bertil Schütt är storebror till en viss Roland Schütt, som kanske är mer känd än sin bror och det genom sin självbiografiska bok "Kådisbellan". Som i sin tur troligtvis är mer känd på grund av filmen med samma namn, som baserats på boken, från 1993, i regi av Åke Sandgren med roller av bland andra Stellan Skarsgård, Jesper Sahlén och Ernst-Hugo Järegård. Vad de båda bröderna gör idag är för mig obekant och jag känner ingen övertygande lust att ta reda på detta. Låt oss hoppas att de båda lever, annars sitter de nog under varsitt parasoll i Palestinas apelsinlundar och skrattar åt jordelivets bekymmer...

Inga kommentarer: