lördag 31 oktober 2015

Kopia från facebook - Allsvenskans upplösning och lite Cidden

Allsvenskan, som jag i normalfallet inte är ett dyft intresserad av, skall avgöras idag. Inlägg om hur det går i matcherna duggar tätt och GP:s förstasida tillhandahåller flera länkar om matcherna och det som följer runtomkring. Jag har förstått att det står mellan IFK Göteborg och IFK Norrköping, med knappt försprång för Norrköping, men likväl en ytterst jämn slutspurt. Jag vore inte mig själv om jag inte följde upp dessa slöa rader med något vassare ur litteraturens värld, och lämpligt nog handlar det om fotboll, om än på något lägre nivå. Författare är Bengt "Cidden" Andersson och stycket har han valt att kalla "Guld och inget" och återfinns i hans bok "Hela bollen ska ligga still" från 1991:

Vi
vann matchen.
Vi
vann serien.
Med en poäng mer
än tvåan
vann vi guldet.
Vi
tar steget upp i div 5.

För tvåan
börjar en ny omgång
från noll.

Inga kommentarer: