söndag 28 februari 2016

Kopia från facebook - Ur moster Hilmas brev

Som jag förvarnade om igår, citat ur brev från moster Hilma:

"[...] eftersom jag haft och ännu har hemskt ont i högra benet. Varje morgon är knäet vrickat. Jag sätter det själv tillrätta, men ideligen åker det på sned igen. Nu går jag bara ut en gång i månaden, och då får jag ha käpp. Jag går bara upp till posten och tur är, att den är så nära. Det är många med mig som lider av samma lyte. Varför är alla människor sjuka nu för tiden, då hygien och levnadsvillkor blivit så bra, som de aldrig varit någonsin förr? Jag läste i en tidning för en tid sedan: 'Nu har den medicinska forskningen hunnit så långt att det praktiskt taget inte finns några fullt friska människor.' "

Brevet är daterat 26/3 1963, i Halmstad. Hilma, som var född 1874, var inte alldeles förtjust i nymodigheter som TV, forskning eller läkare, tandläkare, veterinärer eller någonting som kunde ha del i "den medicinska forskningen". Journalisterna som syntes i TV-rutan var för henne snarare lönnmördare, som med hjälp av laser sände ut strålning som angrep människors kroppar och sinnen. Sjukvården tjänade sedan storkovan på detta, då folk blev sjuka, och den medicinska forskningen såg till att folk fortsatte att bli sjuka genom att hitta nya sjukdomar. Jag såg ett kort på moster Hilma och hon hade någon slags hätta på huvudet. Jag frågade om det och farmor berättade att därunder hade Hilma ett våtomslag som hon höll på plats med plastfolie, och dolde detta med tygskynket som syntes utåt. Det var för att skydda sig från den medicinska forskningen och "lönnmördarnas" laserstrålar. Det ni: jag har en äkta foliehatt i släkten!

Att avfärda henne som knäpp blir ändå inte helt lätt. Visserligen har medellivslängden ökat sedan dess (Hilma själv blev däremot en stadig bit över 90 år), men å andra sidan så tror jag inte att det är en slump att det hittas prostatacancer på en karl som haft en mobiltelefon i jeansfickan i decennier. Oavsett hur det är med den saken så måste jag ta tillfället i akt att uttrycka min beundran för Hilmas handstil, som bilden visar.

 

Inga kommentarer: