måndag 22 februari 2016

Kopia från facebook - Dikt av Sam Carlquist

Den här hade jag nöjet att läsa i morse och jag tyckte den var rolig. Det kanske finns hopp för framtid och ålderdom trots allt, även om jag inte bekymrat mig nämnvärt över det. Mentalt är jag ju max 14 så jag hinner nog med ett kapitel ungdom till... Var så goda:

"Någon har sagt
att man inte skall dricka saltvatten.
Någon annan har sagt
att man inte skall gå på vattnet.
Det anses opassande att försöka.
Men medan man tappar sina tänder;
sina av tröstlös ålderdom försvagade tänder,
kan man hävda att man numer
inte har något att förlora
på att sätta sig över reglerna.
På att bryta mot allt gammalt införstått
och trotsa den samlade oron.
Den gamle du ser må du le åt;
le åt och läsa lagen för.
Det är ändå den unge inom mig
som tar alla besluten.
Som tar det stora beslutet."


- Sam Carlquist

Inga kommentarer: