lördag 27 februari 2016

Kopia från facebook - Nationalsången och Kärestans död

Eftersom det tycks gnällas hej vilt över att SVT och Gina Dirawi tydligen ändrat i vår så kallade nationalsång så vill jag ta mig friheten att upplysa den som upplysas vill om att vår - så kallade - nationalsång inte är i originalupplaga över huvud taget. För originalet heter "Kärestans död" och är en medeltida svensk riddarballad. Sångens ursprungliga text går så här (så vitt jag kan söka fram på internet, med "trallalera"-refrängen bortsuddad):

"Så rider jag mig öfver tolfmilan skog
Me´n de andra så söteligen sofvo
- Trallalera, trallalera,
Me´n de andra så söteligen sofvo.


Så rider jag mig litet längre fram
Der fick jag höra klockorna de ringa,

God dag god dag mina ringare-män
För hvem ringen I denna ringning.

Wi ringa alltför en Ungerswens mö,
Som skall uti jorden att sofva.

Så rider jag mig litet längre fram
Der stodo de gräfvare och grofwo,

God dag, god dag mina gräfvare män,
För hvem gräfven I denna grafwen.

Wi gräfva den för en Ungerswens mö
Som skall uti jorden att hvila.

Så rider jag mig till min swärfaders gård
Som förr har warit rosenderöder.

Först frågar jag efter Kärestan min
Och sén efter Swärfar och Swärmo.

Så kommer jag mig litet längre in
Der stodo twå, henne och swepte.

Jag krusar och jag kammar mitt fagergula hår
Och wille följa henne till grafwen.

Och fröknar och Mamseller de togo i en ring
De sad´jag skull´få wälja ut en annan

En sådan en flocka såsom hon war,
Finns ej i sju konungariken.
- Trallalera, trallalera,
Finns ej i sju konungariken."

Så det så...

Om man däremot betraktar språket i Engelbrektskrönikan och jämför med balladen ovan, som tydligen skall vara från samma tidsepok, så blir jag skeptisk till att språket inte har moderniserats vid något tillfälle. Som tur är så finns det en bok som heter "Den levande balladen" av Sven-Bertil Jansson, som händelsevis råkar vara samma författare som sammanställt och utgivit Engelbrektskrönikan. I "Den levande balladen" skall han tydligen ta upp "Kärestans död". Kanske finns det någon form av svar där.

Gissa vem som kommer att besöka bokbörsen nu på studs?

Inga kommentarer: