lördag 30 januari 2016

Kopia från facebook - Brottnings-SM och lite Bertil Schütt

Under dagen har jag haft den stora äran att från läktarplats beskåda de svenska mästerskapen i brottning. En härlig föreställning med stilfulla kast och underhållande vredesutbrott. Bredvid mig på läktarplats satt min namne Hampus, som vid något tillfälle berömde mig för någonting. Genast körde jag upp en tumme i armhålan på honom för att återställa balansen i min självbild och världsåskådning, vid beröm så kan föreställningen om att jag faktiskt duger till något uppstå, och det vore kolossalt fel. Jag är ju rivare för fan! Jag gjorde ett helhjärtat försök till att förklara varför jag kände mig tvingad att tacka för berömmet med en elakhet, för Hampus såg aningen fundersam ut, men jag kände inte riktigt att jag fick fram de rätta orden. Då kom jag att tänka på den gamle författaren Bertil Schütt och boken "En skuggboxares memoarer", för han skrev en alldeles strålande formulering i ett snarlikt ämne, vilket jag lovade Hampus att jag skulle lägga upp på Facebook när jag kommit hem. Oklart ifall han brydde sig, men här är den i alla fall:

"Om en människa försöker pådyvla mig godhet blir jag ärligt förbannad och utför omedelbart en serie bushandlingar som korrigerar misstaget. Ty det omänskliga godhetskravet låser de spontana krafterna och förvandlar levande impulser till bräkande menlösheter."

Inga kommentarer: