fredag 13 mars 2015

Barnbok - Av Sam Carlquist

Namnet är lite lurigt, för det är ingen barnbok av det vanliga slaget. Det är en bok för, ja, vem som helst, men troligtvis finner fler vuxna än barn glädje i den. Jag gillar den. Barnbok är alltså namnet på själva boken, inte en beskrivning av den.

Det är en utav de tunnare böcker jag har hållit i min hand. Mellan de tunna pappartade pärmarna finns en diktsvit som Sam Carlquist skrivit. Tryckt boken har Göta Svensson gjort. Den finns i 100 exemplar och jag innehar nummer 27. De båda konstnärerna kallade sitt samarbete för "Skriv du så trycker jag". Så enkelt.

Enkelheten är det som förbryllat mig ända sedan jag fick boken i min hand. Jag fick ge en ganska rejäl slant för den så döm om min förvåning när jag insåg att den förmodligen innehåller ungefär lika många bokstäver som man hittar i en pekbok. Kvantitet behöver däremot inte alltid innebära klass. Sparsamheten och enkelheten väcker en nyfikenhet. Ett barns nyfikenhet. Vad står det mellan raderna? Vad är det för märkvärdigt med pappret? Var det jobbigt att trycka boken? Den är ju trots allt tryckt för hand.

Jag läste den från pärm till pärm på cirka 15 minuter och bestämde mig för att den inte skall stå inträngd mellan alla andra böcker i bokhyllan. Den skall få en hedersplats. Men det var ingen komplicerad uppgift att utse vilken plats det skulle bli. Det gjordes med all enkelhet. Ett barns enkelhet.

 
 
Boken kan köpas på Tryckkammaren om ni följer länken som jag så enkelt väljer att kalla för: Länk!

Inga kommentarer: