lördag 20 juni 2009

Filologisk fundering

Frukost - Dagens första måltid.

Jag har av någon outgrundlig anledning fastnat vid ordet och vari dess upprinnelse står att finna. För om man slår ihop ordet: "Frugal" - vilket betyder "enkel" - med: "Kost" så blir det ju frukost.
Jag vet inte hur den gemene individen avnjuter sin frukost men jag brukar slänga i mig en macka eller två, kanske gröt med sjuhelvets massa socker på och om jag känner mig trött så toppar jag måltiden med en kopp kaffe (som smakar sirap, socker är gott ser du).
Frukosten är således inte särskilt avancerad att tillreda och heller inte att avnjuta. Det är en relativt enkel måltid i jämförelse med de övriga man har förmånen att bespisa sig själv under dagens gång.
Och därvid kan man fastställa byggstenarna kring mitt grubbel: Frugal (enkel) + kost = Frukost!

Nåja, dags att äta frukost och sedan ringa svenska akademien för att driva in ett svar på min fråga...

"De soliga eller regnfria sommardagarna äta vi bakom den stora byggnaden under björken, och, vet du, det är spetsen på alltihop! Vore ej den björken där vore hela stället utan värde för mig. Den ger en sådan härlig skugga, och just där är det litet, litet, lagom dragigt, så att hvarken mygg eller mott trifvas där" ~Carl Larsson ur boken: "Ett hem"

//Harzan

3 kommentarer:

Den allvetande brädhögen sa...

Frukost kommer från tyskan, som jag inte behärskar. Früh eller frühe?, vet icke, men det betyder tidig. Sammansatt med kost=mat, föda, käk. Tidigt käk alltså.

unknown sa...

Så min teori sprack i tusen bitar där? =P

Den allvetande brädhögen sa...

...tyvärr...
...allting kan gå itu...allting kan gå i tusen bitar...