torsdag 14 maj 2009

Min ständiga antipati

Av alla ämnen i skolan så finns det ett jag hyser en ren avsky emot. Det är logikens triumf över den fria tanken och man tillåts inte svänga fritt och leka med orden; på grund av att det är matte och infekterat av störande siffror som i min hjärna inte utgör något speciellt syfte mer än att enervera och låta mig längta efter att få se dödens standar.
Matten är min eviga plåga; högstadiematten klarade jag med ett nödrop och gymnasiematten barkade åt helvete när högstadiet slutade.
Men jag lyckades ändå imponera smått på min matematiklärare idag. Jag skrev en dikt på fri hand:

Jag hatar matematik
Det är en pest
I min hjärna frodas blott kalabalik
Jag är fjättrad som en blodtörstig best

Jag vill läsa ryska
Det är ett intressant språk
Eller varför inte tyska?
Hellre det än att räkna bråk

Jag är blek som vitaste liket
Matten är det svåraste klivet
Jag bävar inför sista skriket
Matten berövar mig det vi kallar livet

Men det vet ju alla:
Tiden läker våra sår
Slutets ljud över salen falla
Döden kommer - tiden går

//Harzan

Inga kommentarer: